The Master's Degree in Political Communication and Crisis and Emergency Management teaches students how to transform communication into an adequate and essential instrument with which organizations of all kinds meet their objectives and serve society. In addition, the program includes the areas of crisis and reputation management and emergency resolution in the communication environment.
Communication permeates all levels of politics that interact with the social sphere, both from institutions as well as private companies that must regulate dealings with power. The institutional situation in Spain, and in the rest of the surrounding countries, is undergoing substantial changes that imply a correct use of communication, transformed in recent years by the new paradigm of digitalization.
This official degree, which is endorsed by the Political Communication Association (ACOP), aims to offer students comprehensive, advanced, specialized and transversal education to face Political Communication with an international and global perspective at a delicate moment, which is prone to the proliferation of disinformation and fake news. Likewise, it aims to teach them to handle the digital tools that have broken into the communication processes, such as bots, deepfakes, in short, artificial intelligence that makes highly controlled strategies necessary both in electoral processes, and in situations of reputation crisis management or emergencies for private companies and non-governmental organizations. These strategies are developed in both the public and private spheres.

Our master's degree has the guarantee of the Political Communication Association (ACOP), a forum for the exchange of knowledge, opinions and experiences of information and political communication professionals.
The Master combines the acquisition of knowledge in the field of communication and political marketing with solid notions of contemporary political analysis.
Regular collaborating companies in the master's degree



The XXXI International Congress of the Spanish Society of Journalism (SEP), which will be held on June 4, 5 and 6, 2025 at the Faculty of Communication and Arts of the Nebrija University in Madrid, will reflect on the theme of Innovation in Journalism in the digital context.
BOE núm. 173, de 20 de julio de 2022
All our degrees and curricula have been prepared in accordance with the new guidelines set by current legislation, having already been verified by the National Agency for Quality Assessment.
The student must take 60 credits
| Profesores Professors | Porcentaje de Doctores (ECTS) Percentage of PhD holders (ECTS) |
| 29 | 64% |
David del Pino Díaz
Director del Máster en Comunicación Política y Gestión de Crisis y Emergencias.
Carmen Torres Narvaez
Coordinadora de Asuntos Públicos del Máster en Comunicación Política y Gestión de Crisis y Emergencias.
Daniel Ayllón Martínez
Profesor de Planificación de medios y relaciones con la prensa en crisis y conflictos
Professor of Media Planning and Press Relations in Crises and Conflicts
Actual director de gabinete del Ministro de Consumo. Desde 2015, es asesor de Comunicación Política: jefe de prensa de grupo parlamentario en el Congreso de los Diputados (2015-2019) y director de comunicación en el Ministerio de Consumo (2020-2023). Ha participado en 16 campañas electorales. Previamente, trabajó 15 años como periodista, en los que formó parte del equipo fundador de tres publicaciones (Público, La Marea y Ahora) y colaboró con programas de radio y televisión. Licenciado en Periodismo (Universidad Complutense de Madrid), Executive Master in Public Administration (ESADE), Diplomado en Comunicación Política y Campañas Electorales (UNTREF, Buenos Aires) y Técnico en Comunicación Integral (Universidad Francisco de Vitoria).
Javier Ayuso Rojo
Profesor de Comunicación en crisis y emergencias
Professor of Communication in crisis and emergencies
Licenciado en Periodismo por la Universidad Complutense de Madrid.
Especializado en comunicación de emergencias desde hace más de 20 años. Coordinador del Gabinete de Comunicación de Emergencias 112 Comunidad de Madrid. Durante su trayectoria profesional ha gestionado la información de grandes sucesos, como los atentados del 11 de marzo de 2004, el incendio en el edificio Windsor de Madrid, el atentado en la Terminal 4 del Aeropuerto de Barajas en 2006, o la borrasca Filomena.
Medalla al Mérito de Protección Civil concedida por la Dirección General de Protección Civil y Emergencias del Ministerio del Interior en 2018 al equipo de comunicación de Emergencias 112 Comunidad de Madrid.
Ha participado, como experto internacional, en el programa PPRD (Prevention, Preparedness and Response to Disasters) de la Unión Europea.
Eduardo Bayón García
Profesor de Diseño y planificación de campañas de comunicación institucional I: sociedad, públicos, tendencias estratégicas y procesos de creación
Professor of Design and planning of institutional communication campaigns I: society, audiences, strategic trends and creation processes
Consultor en comunicación pública y estrategia. Entre las materias de su labor profesional se encuentran, además de la comunicación y el liderazgo, el análisis político y electoral. También es colaborador habitual en diferentes medios de comunicación, tanto escritos, como radiofónicos. Doctorando en Ciencia Política; es Graduado en Ciencias Políticas y Administración por la UNED; con Máster en Derechos Fundamentales; Experto Universitario en Relaciones Institucionales y Protocolo; y Licenciado en Derecho por la Universidad de Oviedo.
Tania Brandariz Portela
Profesora de Análisis de datos para la comunicación política: propaganda, marketing politica, mediatización y ciberpolítica
Professor of Data analysis for political communication: propaganda, political marketing, mediatization and cyberpolitics
Doctora en Periodismo por la Universidad Complutense de Madrid. Máster Universitario en Estudios Avanzados en Comunicación Política. Profesora de Opinión Pública y Marketing Político. Investiga sobre los marcos de interpretación políticos del feminismo y el antifeminismo, publicando artículos científicos y capítulos de libro sobre la temática. Pertenece al grupo de investigación Estudios literarios y culturales y estudios de género, en la Universidad Complutense de Madrid. Por otro lado, ha colaborado con European Journalism Observatory, The Conversation y la Revista de la Asociación de Comunicación Política.
Francisco Camas García
Profesor de Diseño y Planificación de campañas electorales I: sociología política, estrategia electoral y problemática jurídica
Professor of Design and Planning of electoral campaigns I: political sociology, electoral strategy and legal problems
Es doctor en Ciencias Sociales y Licenciado en Ciencias Políticas y de la Administración por la Universidad de Granada. Actualmente es director de investigación de Opinión Pública de Ipsos España. Cuenta con más de 10 años de experiencia nacional e internacional como investigador y consultor de encuestas sociales y electorales. Es profesor de sociología en el Instituto de Estudios Bursátiles y ha impartido clases de ciencia política y metodología en la Universidad Carlos III de Madrid y la Universidad Autónoma de Madrid. Fundador de la consultora Elemental Research. Colaborador habitual en medios de comunicación como RNE, TVE y Canal Sur.
María del Mar Castro Maestre
Profesora de Consultoría e Imagen política
Professor of Consulting and Political Image
Doctora en Comunicación por la Universidad de Vigo. Acreditada por ANECA.
Profesora universitaria y asesora empresarial en España y Latinoamérica.
Autora de siete publicaciones y creadora del blog de comunicación: https://www.marcastro.es
Ganadora The Napolitan Victory Awards 2019, categoría Mujeres Influyentes COMPOL.
Referente gallega en Comunicación, reconocimiento concedido por Executivas de Galicia.
Javier Chivite Fernández
Profesor de Comunicación en Crisis y emergencias
Professor of Crisis and Emergency Communication
Doctor en Periodismo por la Universidad Complutense de Madrid. Acreditado por ANECA. Licenciado en Periodismo, es profesor universitario desde el año 2005. Ha trabajado en la cadena COPE, en la diputación de Toledo y en Radio Intercontinental. En la actualidad, es portavoz del Centro de Emergencias 112 de la Comunidad de Madrid, colaborando en la gestión de la comunicación en situaciones de crisis y emergencias como la nevada que originó la borrasca Filomena, incendios forestales y fenómenos meteorológicos adversos. Está en posesión de la Medalla al Mérito de Protección Civil en la categoría de Bronce y con distintivo Blanco concedida por la Dirección General de Protección Civil y Emergencias del Ministerio del Interior en 2018 al equipo de comunicación de Emergencias 112 Comunidad de Madrid.
Diana Cortecero Esquivel
Profesora de Modelos de gestión postcrisis
Professor of Post-Crisis Management Models
Licenciada en Comunicación por la Universidad Complutense de Madrid, cuenta con más de 17 años de experiencia en comunicación corporativa y financiera asesorando a clientes de los sectores financiero, energético, consultoría e industria cultural, entre otros. Actualmente forma parte del equipo de la consultora estratégica [harmon.es]Harmon. Antes de su incorporación a esta firma, desarrolló su carrera como directora de cuentas en la agencia Comco, y anteriormente como consultora en Estudio de Comunicación, donde participó también en la coordinación del área de formación de portavoces y gestión de la red internacional de la compañía.
Además, ha colaborado en medios como Forbes, El Publicista o El Periódico de la Publicidad y dirige la plataforma de apoyo a la música española LaFonoteca.
Juan Ignacio Estévez Rubín de Celis
Profesor de Entorno político nacional e internacional
Professor of National and International Political Environment
Politólogo, Doctor en Ciencia Política (UCM), máster en estudios de América Latina. Su investigación se centra en entender el impacto de las ideas y discursos políticos en las instituciones. Además de la docencia e investigación, se ha desempeñado en la gestión académica, evaluación de proyectos, evaluación de sistemas de garantía de calidad o en la elaboración de informes de gestión y consultoría.
Mercedes Herrero de la Fuente
Profesora de Metodología de la investigación en Ciencias de la Comunicación y Trabajo fin de Máster
Professor of Research Methodology in Communication Sciences
Doctora en Ciencias de la Información por la Universidad Complutense de Madrid y profesora acreditada para universidad pública y privada por la ACAP. Máster en Periodismo Radiofónico (Universidad Complutense de Madrid) y Máster en Lingüística Aplicada (Universidad Antonio de Nebrija).
Coordinadora del Programa de Doctorado Innovación en Comunicación Digital y Medios (Facultad de Comunicación de Artes, Universidad Antonio de Nebrija). Miembro del claustro permanente de la Universidad Nebrija desde 2015, donde ha dirigido el Máster en Periodismo Digital y de Datos (2016-2021) y el Máster en Periodismo en Televisión (2015-2019) y participado en el diseño académico de otros postgrados, como el Máster en Periodismo y Retransmisiones Deportivas. En esta universidad imparte clase en grado y postgrado. En asignaturas relacionadas con la producción televisiva, la realización de documentales y reportajes y la actualidad internacional. Ha sido docente en otras universidades, como la UCM y la Universidad Camilo José Cela, en especial en el área de postgrado. Ha desarrollado su labor investigadora en diferentes universidades extranjeras, como la Cornell University (EE.UU.), la University of Salford (Reino Unido), la Radboud Universiteit (Países Bajos) y la Univerzita Karlova (República Checa).
Álvaro Lario Ruiz
Profesor de Diseño y planificación de campañas electorales I: sociología política, estrategia electoral y problemática jurídica
Professor of Design and planning of electoral campaigns I: political sociology, electoral strategy and legal problems
Graduado en Ciencias Políticas con mención en Periodismo por la Universidad Carlos III de Madrid. Máster en Formación del Profesorado por la Universidad Rey Juan Carlos. Cuenta con formación especializada en Marketing y Negociación por la Universidad Claude Bernard de Lyon. En la actualidad trabaja como profesor de Economía en Enseñanza Secundaria, Bachillerato y FP en centros públicos y concertados de la Comunidad de Madrid. Ha trabajado en asesoría de comunicación en instituciones como el Congreso de los Diputados (2018-2021), el Ministerio de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana (2021-2023), el Consejo Superior de Deportes (2023) o la Fundación Hay Derecho (2016-2017). También ha impartido programas formativos de comunicación política y liderazgo en la Universidad Nacional Autónoma de Honduras y colaborado en diversos medios como analista.
Manuel López Blázquez
Profesor de Portavocía y discurso público
Professor of Spokesperson and public speaking
Es licenciado en Historia del Arte. Profesor de Historia del Arte y de Comunicación Política. Ha sido coordinador de la Secretaría de Cultura del PSOE, director del Gabinete de Carmen Chacón cuando fue ministra de Defensa, director adjunto del Gabinete del Vicepresidente del Gobierno, y director del Gabinete del Secretario General del PSOE.
Luis Marañón Martín
Profesor de Lobbying y Campañas de movilización
Professor of Lobbying and Mobilization Campaigns
Politólogo y consultor en asuntos públicos, estrategia corporativa y comunicación pública. Cuenta con más de dos décadas de actividad prestando servicios profesionales a compañías, grupos de interés, gobiernos, instituciones, partidos políticos y organizaciones sociales. Es co-editor de referencia con publicaciones como Asuntos públicos . Lobby y diplomacia corporativa (Dykinson) o ¿Existe el lobby ciudadano? Una experiencia de participación en el Congreso de los Diputados. (Revista de las Cortes Generales)
Miguel Ángel Martín Blanco
Profesor de Metodología de la investigación en Ciencias de la Comunicación
Professor of Research Methodology in Communication Sciences
Doctor en Periodismo por la Universidad Complutense de Madrid. Acreditado Ayudante doctor por ANECA. Licenciado en Filosofía por la Universidad de Valladolid, investigador en formación (FPI) dentro del proyecto I+D 'El periodista como historiador del presente. Análisis del documento en las nuevas formas de la información' (CSO2014-55527-P) y doctor en Periodismo con una tesis titulada: “El Estado Islámico, un universo semiótico. Análisis de la revista Dabiq” / “Der Islamische Staat, ein semiotisches Universum. Analyse des Dabiq-Magazins”. Me he formado en el Grupo de Estudios de Semiótica de la Cultura (GESC), soy miembro del Comité Asesor de la revista DeSignis y miembro fundador de Diacronía. He sido Colaborador Honorífico del Departamento de Periodismo y Nuevos Medios de la UCM, vocal de la Asociación Española de Semiótica (AES) y he colaborado con las tareas docentes de la asignatura de Semiótica de la Comunicación de Masas y Semiótica de la Cultura en la UCM.
Ángela Paloma Martín González
Profesora de Diseño y Planificación de Campañas de Comunicación Institucional I: sociedad, públicos, tendencias estratégicas y procesos de creación
Professor of Fundamentals of Protocol in Organizational Communication
Doctora Cum Laude con Premio Extraordinario en Estudios de Género, Culturas, Sociedades y Políticas (URV). Atesora más de quince años de trayectoria profesional en más de seis países como consultora política y corporativa. Profesora asociada de la Universidad Carlos III de Madrid. Ha sido asesora del presidente del Gobierno desde la Dirección Adjunta, la Unidad de Mensaje, la Dirección de Asuntos Políticos y la Dirección de la Unión Europea. Ha sido directora del Gabinete del ministro de Industria, Comercio y Turismo; directora de Gabinete de la Secretaría de Estado de Digitalización e Inteligencia Artificial; y asesora en el Gabinete del Ministerio del Interior. Ha sido consejera de AENA, Red.es, Incibe y Mayasa. Dirigió la consultora Ideograma desde Latinoamérica. The Washington Academy of Political Arts & Sciences la premió en 2016 por ser una de las mujeres más influyentes en su profesión.
Victoria Isabel Moreno Gil
Profesora tutora de Prácticas profesionales
Tutor Professor of Professional Practices
Doctora en Periodismo por la Universidad Carlos III de Madrid y licenciada en Periodismo y Comunicación Audiovisual por la misma universidad.
Combina su labor docente con la de investigadora en el campo de la ética periodística y la alfabetización mediática. Ha participado como ponente en distintos seminarios académicos y, recientemente, ha realizado una estancia postdoctoral en calidad de profesora visitante en la Universidad Pompeu Fabra.
Su trayectoria profesional está ligada a la docencia y al ejercicio del periodismo en distintos medios de comunicación como redactora: principalmente en televisión (El Mundo TV, Intereconomía), pero también en radio (Cadena Ser), agencia de noticias (EFE) y medios digitales. Asimismo, cuenta con una dilatada experiencia en la cobertura de eventos mediáticos, elaboración de guiones y reportajes audiovisuales como freelance
En el marco de la educación no formal, ha impartido clases de Inglés y de Lengua y Literatura.
Virginia Navarro Mangado
Profesora de Prácticas profesionales (prácticas empresariales)
Professor of Professional Practices (Business Internships)
Doctora en Comunicación Audiovisual y Publicidad por la Universidad Complutense de Madrid. Desde 1992 ha desarrollado su actividad profesional como Consultora de Comunicación, especialista en Procesos de Influencia para diversas instituciones entre las que destacan el Ministerio de Defensa (ISFAS), Instituto de Empresa, Ilustre Colegio de Abogados de Madrid, Visa Citibank España, American Express, Ayuntamiento de Cuenca, Cepsa, NH Hoteles, Unión Fenosa, Telefónica de España, Instituto Vasco de Administraciones Públicas, Grupo Popular, Santa Lucía Seguros, Laboratorios Wyeth, Morgan Stanley, Antena 3, Iberia, Grupo Cortefiel, Sage, DHL, Crédito y Caución o la Junta de Extremadura. También es directora de Comunicación, Marketing y Recursos Humanos en Security World Wide, S.L.: Diseño, organización y ejecución de las estrategias de comunicación de los espacios dedicados a organización de eventos y espacios de ventas temporales.
Como docente ha diseñado e impartido programas formativos en grados y postgrados universitarios (Universidad Nebrija y UCM) y ciclos técnicos superiores (Cámara de Comercio de Madrid) y en su labor investigadora destaca su tesis doctoral (2015) “La incidencia de las campañas electorales en la construcción de la imagen de los hospitales. Las crisis en los hospitales madrileños.”
Ana Belén Oliver González
Profesora de Fundamentos del protocolo en la comunicación organizacional
Professor of Fundamentals of Protocol in Organizational Communication
Doctora en Ciencias Políticas y Relaciones Internacionales por la Universidad Complutense de Madrid. Acreditada por ANECA.
Profesora de Historia del Ceremonial y Protocolo en el Grado de Comunicación Corporativa y Dirección de Eventos, de la Universidad Nebrija, Madrid.
Profesora de las asignaturas Comunicación y Negociación; RSC; y Liderazgo; las tres en el Máster Universitario en Comunicación política y Empresarial de la Universidad Camilo José Cela, Madrid.
Sergio Pascual Peña
Profesor de Modelos de gestión postcrisis y Diseño y Planificación de Campañas de Comunicación Institucional I: sociedad, públicos, tendencias estratégicas y procesos de creación.
Professor of Post-crisis management models and Design and Planning of Institutional Communication Campaigns I: society, audiences, strategic trends and creation processes.
Analista político. Colabora desde 2019 en tertulias políticas en la Cadena Ser y en Canal Sur. Fue Secretario de Organización y miembro de su ejecutiva durante la fundación de Podemos en España (2014-2016) y ha sido diputado en el Congreso de este país durante las legislaturas XI y XII. Desde 2008 colabora en misiones de observación electoral y trabajos de consultoría, diseño y análisis demoscópico en Argentina, Colombia, Perú, Bolivia, México, Paraguay y Ecuador.
A. Javier Pereira Facón
Profesor de Diseño y planificación de campañas de comunicación institucional II: plan estratégico y evaluación de eficacia
Professor of Design and planning of institutional communication campaigns II: strategic plan and effectiveness evaluation
Licenciado en Periodismo de la Universidad Católica Andrés Bello, de Caracas. Especialista en Márketing Político. Premio IPYS Latinoamérica a la mejor cobertura electoral. Ha sido periodista, coordinación de investigación y gerente de contenidos interactivos en el diario El Nacional, de Caracas. Después de más de 10 años dedicándose a la comunicación digital orientada a la política, actualmente es el Responsable de Comunicación Digital y Redes Sociales de la Comunidad de Madrid.
Alberto Antonio Pérez Mesa
Profesor de Planificación de medios y relaciones con la prensa en crisis y conflictos y Portavocía y discurso público
Professor of Media Planning and Press Relations in Crises and Conflicts
Graduado en Marketing e Investigación de Mercados por la Universidad de Sevilla con Postgrado en Comunicación Política en la Universidad Camilo José Cela. Asesor de Relaciones Institucionales y Comunicación en la Embajada del Sultanato de Omán en España. Alberto Pérez cuenta con una amplia experiencia en comunicación política asesorando a líderes políticos y gestionando campañas electorales, una labor que ha sido reconocida por los Napolitan Victory Awards en 2021 y 2022 en Washington D.C. También ha desarrollado su carrera profesional en el ámbito de los asuntos públicos, impulsando estrategias de incidencia pública para compañías de primer nivel. Miembro del Comité Editorial de la revista de la Asociación de Comunicación Política (ACOP) y analista en Agenda Pública (El País).
Francisco Javier Peytibi Carbonel
Profesor de Diseño y planificación de campañas electorales II: gestión de la comunicación y organización de eventos y actos electorales
Professor of Design and planning of electoral campaigns II: communication management and organization of electoral events and acts
Licenciado en Ciencias Políticas y Sociología por la Universidad Autónoma de Barcelona. Xavier Peytibi es consultor de comunicación política en ideograma, donde trabaja para 10 países en comunicación estratégica, campañas electorales y comunicación institucional. Es politólogo especializado en relaciones internacionales. Máster en sociedad del conocimiento, Postgrado en cultura de paz y Postgrado en estructura de la Unión Europea. Actualmente es doctorando en Ciencia Política
es consultor de comunicación política en ideograma, donde trabaja para 10 países en comunicación estratégica, campañas electorales y comunicación institucional. Es politólogo especializado en relaciones internacionales. Máster en sociedad del conocimiento, Postgrado en cultura de paz y Postgrado en estructura de la Unión Europea. Actualmente es doctorando en Ciencia Política
Jonattan Rodríguez Hernández
Profesor de Análisis de datos para la comunicación política: propaganda, marketing político,mediatización y ciberpolítica
Professor of Data Analysis for Political Communication: Propaganda, Political Marketing, Mediatization, and Cyberpolitics
Fue contratado como investigador predoctoral en la Universidad Complutense de Madrid para la realización de su tesis doctoral en el marco del programa Banco Santander – UCM. Ha formado parte del Departamento de Periodismo y Nuevos Medios de la Facultad de Ciencias de la Información y participa en el proyecto de investigación Trazabilidad, transparencia y acceso a la información (ref. PR27/21-017). Sus líneas de investigación se centran en los estudios sobre movimientos sociales, el análisis de redes y la comunicación medioambiental. Ha realizado estancias de investigación en la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Salamanca (2022/2023) y en la Facultad de Ciencias Sociales, Jurídicas y de la Comunicación de la Universidad de Valladolid (2023/2024). Egresado en Altos Estudios de la Defensa Nacional en el VIII Curso de Defensa Nacional para Jóvenes del Centro Superior de Estudios de la Defensa Nacional (CESEDEN). Ha sido distinguido con el Premio Extraordinario del Grado en Periodismo y fue beneficiario de la Beca de Excelencia de la Comunidad de Madrid.
Manuel J. Rodríguez Morillo
Profesor de Lobbying y Campañas de movilización
Professor of Lobbying and Mobilization Campaigns
Politólogo y licenciado en Derecho. Consultor político y de innovación social. Analista político en diversos medios, ha trabajado como formador de actores políticos y sociales y es responsable de Incidencia Política de la Red Andaluza contra la Pobreza y la Exclusión Social (EAPN-Andalucía). Asimismo, es codirector de Cámara Cívica, empresa de economía social dedicada a acercar la política a la ciudadanía a través de la educación, el humor y la cultura pop y coordinador de Hateblockers, proyecto de innovación social en colaboración con el Gobierno de Aragón para crear una comunidad de jóvenes ciberactivistas contra el discurso de odio en internet.
Victoria Sánchez García
Profesora de Modelo de Gestión Postcrisis
Professor of Post-Crisis Management Model.
Actualmente, ocupa el cargo de jefa de gabinete de la portavoz del grupo parlamentario Sumar en el Congreso de los Diputados. Anteriormente, ha formado parte del gabinete del Ministro de Universidades y ha sido asesora parlamentaria en el Parlament de Catalunya. Además, ha trabajado como consultora política en España y América Latina, participando en el diseño y desarrollo de campañas electorales a nivel nacional e internacional, tanto en Europa como en Latinoamérica.
Celia Sancho Belinchón
Profesora de Dirección estratégica de la comunicación: gestión de intangibles y reputación corporativa
Professor of Strategic Communication Management: Management of Intangibles and Corporate Reputation
Celia Sancho Belinchón es doctora en Comunicación Audiovisual, Publicidad y Relaciones Públicas. Está especializada en comunicación digital, estrategia de comunicación política y comunicación corporativa digital, siendo estas las áreas a las que ha dedicado ocho años de su carrera profesional. Durante los últimos años ha impartido asignaturas relativas a la gestión de contenidos digitales y la comunicación digital en los grados de Periodismo y Comunicación Corporativa. Actualmente es profesora en la facultad de Comunicación y Artes de la Universidad Nebrija y directora del Master de Periodismo Digital y de Datos de esta misma universidad. Cuenta en su currículum con varias publicaciones científicas relativas al estudio de la estrategia digital de los medios de comunicación o el análisis de las plataformas digitales utilizadas en el cine.
Pavel Sidorenko Bautista
Profesor de Dirección estratégica de la comunicación: Gestión de intangibles y Reputación corporativa
Professor of Strategic Communication Management: Intangible Asset Management and Corporate Reputation
Profesor e Investigador en la Facultad de Comunicación y Empresa, y Miembro del Doctorado en Humanidades y Sociedad Digital de la Universidad Internacional de La Rioja. Acreditado Contratado Doctor por ANECA, con un sexenio de investigación reconocido por la CNEAI. Doctor por la Facultad de Comunicación de la Universidad de Castilla-La Mancha (sobresaliente, cum laude), Licenciado en Historia (Universidad Central de Venezuela) con Maestría en Comunicación Social por la Universidad Católica Andrés Bello (Caracas, Venezuela).
Official Degree:Master's Degree in Political Communication and Crisis and Emergency Management
Students who have an official Spanish university degree or any other issued by a higher education institution of the European Higher Education Area, that grants them the right to access Master's degrees in the country issuing the degree. In this master's degree, they correspond to the different Bachelor's degrees in the branch of Social and Legal Sciences, preferably graduates in Communication, Journalism, Advertising and PR, Audiovisual Communication, Corporate Communication, Protocol and Events, Law, International Relations, Business Administration, Political Science and Sociology programs.
60 ECTS credits.
Minimum 12 ECTS and maximum 60 ECTS per registration and academic period
Center responsible:School of Communication and Arts
Branch of knowledge: Communication
Available places: 35 classroom attendance / 50 online
Type of Education: Classroom attendance / Online
Academic year in which it was implemented: 2022
Languages: Spanish
Duration: 1 year
University Services: [+info]
The teaching system will be carried out entirely through the Virtual Campus, accessible from the Internet through the remote computer platform currently in use at the University.
Nebrija Platforms
Access to the Virtual Campus
At the beginning of the course, the student is given, via online (email and downloadable material from the website), the general documentation of the Master's Degree that will include:
Along with this general documentation and also electronically, the student will be provided with a didactic guide for each subject, which includes:
This material will be accessible at all times through the Virtual Campus, whose main page has all the subjects in which the student is enrolled, organized by semester.
Each subject is coordinated by a tutor, who is responsible for setting the educational itineraries and providing students, through the Virtual Campus, all the necessary material to take the course.
Each subject's Virtual Campus is organized in a structure of folders for communication, documentation, notices, etc. of the educational e-learning projects. The platform also offers a series of essential tools for online learning, such as forums, videoconferencing, the submission of papers, and the repositories of documents for the dissemination of notes among students. Additionally, it incorporates tools such as surveys and exercises that allow interaction with the students to see their progress level in the subject.
The teaching of the subjects is structured into educational itineraries, which are learning sequences programmed by the tutor according to the contents of the subject, dividing it into modules (chapters) and stages. The educational itinerary not only includes documents, but can also include any of the tools offered by the Virtual Campus platform, so that the elements of the itinerary can be exercises, group work, participation in forums, surveys or any other element of the campus.
The tutor controls the progress of the students, knowing at all times what documents they have read and how much time they have devoted to it, being able to establish -for example- mandatory milestones, so that if the student has not passed a test, he/she cannot access the rest of the formative itinerary.
In addition to the material available on the campus, group tutoring will be scheduled on a regular basis and on previously set days, and be carried out through videoconferencing and webinar systems. Teachers are permanently accessible by email with a maximum delay of 48 hours. They will also be available for telephone assistance on the schedules and days previously set for each subject.
The publication of documentation is distributed throughout the course, in several deliveries corresponding to the various modules and stages of learning, so that the student assimilates the subject matter gradually. Each of these publications of teaching material will be composed of various types of documents:
Upon the publication of each documentation, the tutor will inform the students of the deadline for submission of each of the exercises and proposed work, which will normally be three or four weeks after the publication of the corresponding contents.
Although the evaluation system may vary depending on the particular characteristics of each subject, in general, the evaluation system is structured around the following elements:
The final exams of each subject can consist of both an exam and the presentation of a project submitted by telematic means.
In the final grade of the subject, the grade of said final exam is weighted with the rest of the evaluation elements as indicated in the Learning Guide of each subject.
The specific percentages of weighting in each subject appear in the documentation delivered to the student at the beginning of the course.
All grades will be accessible via Internet, in the student's private section.
The Master’s degree Final Research Project consists in the creation of a digital marketing plan that must be defended via telepresence before a Tribunal.
Said Tribunal will be made up of professors of the Master's degree and relevant professionals of the sector.
The reading and defense of the Final Master's degree project will take place in July or September, depending on the period of completion of the internship and can only be done once the rest of the subjects of the Curriculum have been passed.
The evaluation will consider both the individual work, embodied in the written and audiovisual document containing the proposal (80% of the final grade), and the oral presentation before the Tribunal (20% of the final grade).
The routes and admission requirements for Master's level education adhere to the regulations set forth in Royal Decree 1393/2007 of October 29, subsequently amended by Royal Decree 861/2010 of July 2, which outlines the structure of official university programs.
Regarding the Master's Degree in Political Communication and Crisis and Emergency Management, the admission profile is defined as follows:
Students eligible for admission to this Master's degree program include those holding an official Spanish university degree or an equivalent qualification from a European Higher Education Area institution, granting access to Master's degrees. Preferred candidates typically possess Undergraduate or Bachelor's Degrees in Social and Legal Sciences disciplines. Specifically, graduates in fields such as Communication, Journalism, Advertising and PR, Audiovisual Communication, Corporate Communication, Protocol and Public Relations, Events, Law, International Relations, Business Administration, Political Science, or Sociology are especially encouraged to apply.
The University's Promotion and Admissions Department plays a crucial role in offering personalized guidance to individuals seeking information. It oversees the access phases and closely follows the candidates throughout their application process. This Department comprises specialized personnel dedicated to each program. They are well-equipped to address inquiries via email, telephone, or fax—authorized communication channels featured in the university's advertising materials. Moreover, candidates have the opportunity to schedule an interview with the Director of the Master's Degree in Political Communication and Crisis and Emergency Management.
Candidates can access comprehensive details about the admission process and requirements via the University website. Here, they will find in-depth information about the Curriculum, access prerequisites, admission and enrollment procedures, academic fees, faculty members, and departmental research avenues.
Nebrija University is equipped with user-friendly information systems and procedures, ensuring new students receive proper reception and orientation. Specifically, for students with specific educational needs due to disabilities, the University offers tailored support services and guidance. These services assess potential curricular adjustments as required.
In order to streamline the integration of new students into the University and their respective programs, Nebrija organizes an Introduction and Adaptation Course before classes commence. These sessions, designed as introductory activities, familiarize new students with the University's structure and the specifics of their enrolled degree program.
The primary departments and individuals involved in providing advice and guidance include:
The dissemination channels used to publicize the academic offerings include:
In any scenario, undoubtedly, the Academic Information Department of Nebrija University spearheads the paramount task of providing information and guidance to prospective students. This section takes charge of initiating and orchestrating all aforementioned actions. Moreover, it holds the responsibility for:
The Promotion and Admissions Department (P&A) operates with dedicated academic advisors aligned with specific areas of knowledge. These advisors collaborate closely with academic departments, playing a pivotal role in the advisory process. Following initial informational interactions, the academic departments assess the student's profile to determine their suitability for the desired degree. They provide guidance accordingly and ensure that students are prepared to navigate their university journey at Nebrija successfully. To do this, Program Directors conduct informative sessions and engage in candidate interviews while overseeing specific assessments, including the evaluation of their overall academic records. Each assessment aligns with Nebrija's sought-after profile for the respective degree. At the onset of every academic year, Program Directors update these assessments to ensure that prospective candidates align with the expected profile conducive to their successful completion of the university program.
Students opting for distance/remote learning at the University receive comprehensive information through the same channels as those in the traditional face-to-face setting, such as the website and brochures. The Promotion and Admissions department ensures personalized academic guidance for inquiries, overseeing the various phases of information and access to the University. In this modality, students require a detailed understanding of the teaching methodology, learning techniques, available resources, documentation, software, and media utilized.
Nebrija University provides distinct virtual environments, including platforms and tools, designed to facilitate academic development and support the teaching and learning processes. These virtual spaces are pivotal for programs offered in distance/virtual modes, serving as the primary arena for interaction and engagement between professors and students.
In accordance with the regulations outlined in Article 16 of RD 1393/2007, as amended by RD 861/2010, students meeting any of the following criteria are eligible to pursue these studies:
Prospective candidates aiming to pursue the Master's degree in Political Communication and Crisis and Emergency Management at Antonio de Nebrija University must meet the requirements stipulated by current legislation. The admission profile entails possession of an official Spanish university degree or an equivalent qualification issued by a higher education institution within the European Higher Education Area, permitting access to Master's degrees in the issuing country. The degree welcomes applicants holding Undergraduate or Bachelor's Degrees within the realm of Social and Legal Sciences. Preferably, individuals with backgrounds in Communication, Journalism, Advertising and PR, Audiovisual Communication, Corporate Communication, Protocol and Public Relations programs, Events, Law, International Relations, Business Administration, Political Science, or Sociology are encouraged to apply.
Alongside the assessment of the candidate's academic qualifications, students are required to undergo the following tests as an integral part of the admission process:
Once the student has been admitted, they will proceed to enroll, which consists of the following phases:
The student is extended support and guidance through the following channels:
At Antonio de Nebrija University, comprehensive support and guidance systems for enrolled students are well-integrated. All academic and service departments are dedicated to ensuring smooth access for new students to the University.
For students enrolled in distance/remote learning programs, upon completion of the self-enrollment process, access to diverse virtual environments essential for their studies will be granted. Detailed documentation supporting the usage and application of these virtual platforms will also be made available:
To streamline student access to these platforms, direct links will be available within the virtual campus, ensuring easy navigation to tools like the student portal and Odyseuss, among others.
For the facilitation and support of students enrolled in distance/remote learning contexts, the University has established the Nebrija Global Campus (NGC). This department offers comprehensive assistance to both virtual and in-person students. It provides instructional materials including guides and manuals to aid students in their work and communication within virtual environments. Moreover, NGC manages multiplatform digital resources and conducts evaluations of the University's teaching technologies and methodologies to ensure their effectiveness.
Within the NGC structure, an e-learning Manager will oversee the comprehensive support of students in the distance/remote learning programs, collaborating closely with Academic, Services, and University Development Departments. Larger programs will also feature e-learning Facilitators who provide individualized support to students throughout their learning journey in these modalities. Additionally, a voluntary Welcome Session will be conducted via the Virtual Campus using the Blackboard Collaborate video conferencing tool. This introductory course aims to familiarize enrolled students with the operations of the Virtual Campus and the various digital tools available at Antonio de Nebrija University:
Moreover, students will have access to a tutor professor, tasked with offering both academic and personal support to help students reach the course objectives. The tutor utilizes the following tools for this purpose:
Graduates of this degree will have professional competences related to institutional communication management and political communication management, as well as skills related to digital communication and event design, since they are disciplines closely related to the current political evolution. Likewise, they will be professionals with a high critical sense, knowledgeable about the current political and social reality and the ability for analysis, which are valid qualities when making decisions. They will be able to choose, among others, the following professional profiles:
This professional profile was taken on by Communication and Marketing professionals, but due to the speed of the changes in the media and political scene, specific training with advanced knowledge of organizational methods, tools and leadership skills is becoming more and more essential.
Nebrija University has entered into a Collaboration Agreement for training and employment internships with close to 3,000 companies and institutions. This collaboration aims to enhance the practical education of all its students and facilitate their transition into the professional environment, ensuring university graduates are well-prepared for their initial job experiences.
22.04.2025
09.04.2025
25.03.2025
19.02.2025
17.02.2025
10.02.2025
27.01.2025
23.01.2025
08.01.2025
11.12.2024
11.12.2024
9.12.2024
3.12.2024
2.12.2024
27.11.2024
27.11.2024
25.11.2024
25.11.2024
25.11.2024
21.11.2024
20.11.2024
14.11.2024
13.11.2024
13.11.2024
31.10.2024
23.10.2024
22.10.2024
17.04.2024
03.04.2024
15.03.2024
11.03.2024
08.02.2024
31.01.2024
26.01.2024
17.01.2024
09.01.2024
20.12.2023
19-12-2023
18-12-2023
14-12-2023
13-12-2023
04-12-2023
04-12-2023
29-11-2023
24-11-2023
22-11-2023
22-11-2023
20-11-2023
16-11-023
15-11-2023
15-11-2023
13-11-2023
30-10-2023
23-10-2023
16-10-2023
10-10-2023
09-10-2023
The president of the Political Communication Association (ACOP), Óscar Álvarez, inaugurated in November 2022, the 1st Edition of the Master's Degree in Political Communication and Crisis and Emergency Management. Álvarez highlighted the importance of the political consultant's profession in order to effectively meet the objectives of a public and private organization.
Patricia Leiva, Director of Institutional Relations, Communication and Corporate Social Responsibility at Mahou-San Miguel, explained to the students the relevance of planning as the basis for success in communication. It is essential to reach the target audience, and reach it through internal and external communication.
Andrea Martínez and Alberto Bonilla, recounted their experience as parliamentarians in the classroom of the Master's Degree in Political Communication and Crisis and Emergency Management. It is key to adopt in political organizations the perspective of a private company in the organization and approach to communication.
In November 2022, the students had the first of the outings outside the classroom. Specifically to the Beers&Politics that was held at the Bastardo Hostel in Madrid. There, and by the hand of one of the Master's professors, Manuel Rodríguez, they listened to the reflections of María Llorach, PSOE's press officer in the Madrid city council, and Daniel Bardavío, press officer for the mayor of the capital, Partido Popular's Martinez Almeida.
The former Secretary of State for Communication during the government of Mariano Rajoy, Carmen Martínez Castro, participated virtually in the class of another former Secretary of State for Communication and professor of the Master's degree, Miguel Ángel Oliver. They spoke, in an interview format, about the difficulties of coordinating teams and planning a coherent and responsible communication policy.
Alberto Senante, a journalist specializing in NGOs and the Third Sector, spoke in the class of the current press officer of Minister Garzón, Professor Ana Vázquez Toscano, to explain the relevance of communication in organizations that seek to influence politicians and legislate with guarantees of equity and balance for the most disadvantaged.
On November 25, 2022, the first Political Friday was held, attended by students from the Master's degree and also from other postgraduates from the School of Communication and Arts of Nebrija University, which focused on social networks and political communication, with the presence of Javier Pereira, Delia Rodríguez, and Adrián González.
At the end of November 2022, the students visited the BIEM I facilities of the Military Emergency Unit (UME) in Torrejón de Ardoz. Guided by the UME press officer, Aurelio Soto, they visited its facilities and learned about the important work carried out by the military on missions in Spain and beyond our borders.
Nieves Goicoechea spoke virtually to the students about her experience at the Secretary of State for Communication, stressing the work they carried out during the COVID 19 pandemic, which pushed the communication structures of La Moncloa to the limit, to respond to the daily challenges.
In December, students had the opportunity to conduct an interview with the spokesperson for the Popular group in the Madrid Assembly, Pedro Muñoz Abrines, who answered questions from the students in the TV studio of the School of Communication and Arts at Nebrija University.
Susana Reverter, current press officer at Hospital La Paz, held a dialogue with the students in which she highlighted the importance of internal communication and the need for citizens to learn first-hand about the work carried out by the research groups of one of the most prestigious hospitals in all of Spain.
Fabio Benítez, cabinet director in the town hall of Arico (Tenerife) explained to the students, within the framework of the subject taught by Professor Tania Brandariz, the importance of local politics and how they achieve a presence in the media with a strategy based on in closeness, empathy, and mutual knowledge.
On December 22, 2022, students of the Master's Degree in Political Communication and Crisis and Emergency Management visited the House of Representatives, accompanied by Professor Ana Vázquez Toscano. The students were at all times attentive to the explanations of the person in charge of Events and Protocol of the House, who told them about the history, past, present and future of the Institution.
Iván Redondo, former chief of staff of President Pedro Sánchez, wanted to share his knowledge and theories about the relevance of the profession of political consultant with the students in the classroom. He stressed that the consultant must listen, appeal to feelings and direct the leader to meet the objectives. And, if need be, he should tell him/her of his/her shortcomings and the way to overcome them.
In the class of Professor Elsa Tadea García, Vicente Rodrigo, from ING, explained to the students the importance of a good communication manager, especially from the point of view of corporate communication, and how all the departments of a company must work together in order to meet its objectives.
Professor Ana Vázquez Toscano and journalist Ángeles Cabalero, from El Confidencial, carried out real spokesperson practices with the students in the TV studio of the University's School of Communication and Arts. They looked after not only to the substance of the arguments used, but also to the way they were communicated.
Elena de Pedro, a consultant at Harmon, one of the companies that collaborate with the Master's Degree in Political Communication and Crisis and Emergency Management, revealed in the classroom what the daily work of a consultant is, and to what extent it is important to meet the needs of clients and the public, within the framework of what they call the non-market.
On February 17, 2023, the second edition of Political Fridays took place, this time focused on the Third Sector. Julia García, from OXFAM-Intermón, and Alejandra Agudo, from Reporters Without Borders (RSF) took part in the event, with Professor Manuel Rodríguez as moderator of the meeting.
Ana María González Oxford, director of the NGO Reto, and communication consultant, participated in Professor Eglée Ortega's class. She spoke about the command structure in a political campaign and the relevance of the strategy in the world of communication.
Accompanied by the Master's teacher Nuria Bravo, the students visited the facilities of the Royal Spanish Football Federation (RFEF) where they spoke with the current national football coach, Luis de la Fuente, and visited the RFEF museum and the trophies won by the different categories of the Spanish teams.
On March 7, 2023, one day before the commemoration of Women's Day, the Master's students attended the Ateneo de Madrid for a talk organized by FEDEPE: Women leaders in politics, with the participation of Carmen Calvo, Rocío Monasterio, Ana Pastor and Rocío Guasp.
José Luis Ayllón, head of Mariano Rajoy's Cabinet, and Antonio Hernando, current number two in Moncloa's Cabinet for President Sánchez, spoke about political communication, its mistakes and its successes, the characteristics of the post of chief of staff and its implications, in a talk moderated by the Master's professor, Manuel López.
Professor Manuel Rodríguez invites Anxela Iglesias, coordinator of communication campaigns and digital strategies at Komons, to the classroom to prepare a research workshop on narratives in the media.
Several professors of the Master's Degree in of Political Communication and Crisis and Emergency Management of Nebrija University's School of Communication and Arts, took part in the presentation of an Open Chair promoted by the Argentine government to commemorate 40 years of democracy in the South American country. The objective of the chair is to reflect on globalization, digital citizenship, climate change, the displacement of power and artificial intelligence. The Master's coordinator, Tania Brandariz, and professors Juan Ignacio Estévez and Gonzalo Sarasqueta participated on behalf of Nebrija University.